Takhle, abych trochu zmírnil emoce. Ona samotná návštěva NDIC nevyřeší ani by nevyřešila nic. Pan Zvára je odborník, nicméně pouze jeden článek v dlouhém řetězci. On v ČR (pro veřejnost) působí spíše jako "popularizátor" celého RDS-TMC. V každém případě, já jeho vizi chápu. Rozumím i tomu, že kdyby to fungovalo tak, jak to má on v hlavě či na papíře, asi bychom byli spokojeni.
Faktem ale je, že nevím o ničem, co by fungovalo pod vedením státu. Ať již datové schránky, ať již ČD, ať již samotná stavba dálnic a tak bych mohl pokračovat. Proto vnímám i nervozitu a neochotu na druhé straně, v soukromém sektoru, kdy stát tímto systémem de-facto leze do zelí (businessu) soukromým firmám. Firmy jako CEDA, Teleasist, UAMK, Global Assistance a mnoho dalších mají ve svém rybníce štiku (no on je to spíš takový masožravý tučný sumec), který si dělá nároky na jejich potravu a tu také konzumuje. Soukromý sektor je tedy v situaci, kdy mu "pod rukama" utíkají peníze, protože v jejich oboru jim podniká stát.
Z této situace není jednoduché východisko. Jako bývalý zaměstnanec jednoho z výrobců GPS navigací vím, že hlavním problémem u nás je "hrubost LT". Tam, kde my máme úsek dálnice rozdělený na 50 uzlů, v (D) nebo (A) je těchto uzlů 500. Města, i krajská, mají nezřídka celé čtvrti vedeny jako jeden "bod", nelze tedy se sebelepší znalostí místa nehody docílit přenesení této informace do GPS tak, aby nebyla v navigaci vyznačena "červeně" čtvrtina města, atd...
Zlepšení LT: Není investor (ten kdo zaplatí), není tím pádem ani dodavatel (ten kdo vypracuje) lepší LT. Situace je navíc složitější v tom, že vlastníkem komunikací je ŘSD (stát), kraje i města. Stát nehodlá platit za celé území atd. Dohady, obstrukce, neochota, ale vše o penězích... Výsledek známe. Praha si zaplatila, Praha má... zbytek ČR není v použitelném stavu...
Pominu-li tento stav, a přenesu se do snu, kdy máme kvalitní LT, je potřeba "synchromizovat" všechny subjekty: JSDI, GlobalAsistance, Č.Rozhl., výrobci GPS tak, aby všichni používali jednotné LT. Až nyní (stále sníme) přichází JSDI, které dodává exaktní data o uzavírkách, nehodách atd. kdy tato data přesně odpovídají aktuální situaci, protože jsou z větší míry získána telemetricky nebo jiným sofistikovaným způsobem... Ale dost snění.
Situace v Evropě nám jako vždy ukazuje směr. IP Traffic, neboli přenos dopravních informací přes datové spojení (GPRS, EDGE, 3G). Jediné omezení je cena těchto datových služeb. Výhody jsou jasné. Informace se do zařízení dostavají "push" metodou, tedy má-li mi server co říct, tak mi to řekne, vtlačí... Nemusím složitě hledat FM signál atd... Tato metoda je nejspolehlivější z hlediska přenosu, je ale nejsložitější na implementaci. Je nutná spolupráce všech subjektů. Výrobce GPS, mobilní operátor, poskytovatel dopravních informací. Dále (lze) vynechat LT, ale i tak je potřeba určitá mezivrstva pro správnou geolokaci událostí. Jak se s tím vypořádat předvádí TT HD Traffic. V každém případě je potřeba silný hráč, který úplně vynechá roli státu (LT) a půjde svojí cestou. Ve výsledku se z každého zařízení, které je "connected", nebo-li využívá IP traffic, stává terminál. Řidič i poskytovatel služeb z toho těží. Řidič může přímo skrze navigaci využívatl další služby, počasí v destinaci, ceny paliv, volná místa na parkovišti atd, poskytovatel má neustálou kontrolu o tom, jestli se navigace pohybuje, nebo např. stojí - na dálnici z toho může odvodit kolony atd...
To už ale přesahuji téma tohoto vlákna. Osobně vnímám RDS-TMC za něco, na co už je pozdě. Kdysi v devadesátých létech, když Telekom zjistil, že existuje ISDN, nakoupil spoustu modemů a telefonů atd. a snažil se to zákazníkům nutit jako "rychlý internet". Pravda, teoretických 128Kb bylo lepších než teoretických 56Kb přes dial_up modem, ale tou dobou se ve světě používalo ADSL. No a stejné je to i nyní, ale v oblasti dopravního zpravodajství. Stát buduje RDS-TMC, ale ve světě již běží IP Traffic.
A nyní zpět do reality. Vítejte doma, kde T-Mobile buduje 3G sítě 5let po Rumunsku, kde ČD renovují ruské vagony místo nákupu nových, kde mýtné stavíme s použitím bran místo GPS, kde stavba 1km dálnice stojí nejvíce v Evropě, kde budujeme RDS-TMC místo IP Traffic, .... kde ... kde jen někomu toto vše připadá divné.
Jo a volte mě!