Informace, které jsem zde psal jsou mými osobními, rozhodně nemají představovat názor nějakého subjektu. O telematice toho vím tolik, protože se jí věnuji v rámci projektu v zaměstnání - konkrétně se projekt věnuje
zobrazování dopravních informací v prostředí aplikace pro monitoring vozového parku.
Celé to začalo tak, že chceme přijít s něčím navíc a tak jsem začal zjišťovat možnosti, dostal se k JSDI, přečetl stohy materiálů s problematikou souvisejících, navštívil pár jednání Sdružení pro dopravní telematiku atd. prostě jsem se seznámil co nejblíže s problematikou a následně začal řešit projekt. Z pohledu mého zaměstnání bych mohl být jedině rád za to, jak TMC u nás funguje, pokud se podaří dokončit projekt podle našich představ, tak TMC bude proti tomu nic. Vůbec bych nemusel obhajovat ani JSDI ani p. Zváru... jen prostě vím, že skutečnost je trochu jiná, než se zde často ukazuje. Za téměř půl roku co se tomuto intenzivně věnuji jsem narazil na řadu komplikací (problém s komunikací s firmou, která reálně provozuje systém JSDI a ne, není to ŘSD, ale akciová společnost bez účasti státu, která to má jako zakázku. Následně problémy s implementací elementárních funkcí, které tam fungují divně, atd...), ale ten problém je vždy stejný - obyčejný zaměstnanec - nekomunikující, nic nedělající, nezodpovědný a lhostejný.
Tedy nejsem odborník na slovo vzatý, ale mám dost informací z technického hlediska a o struktuře a fungování celého systému. Prostě se snažím ukázat, že chyba je trochu na jiném místě, zaměstnanci obcí nedodržují nařízení vyhlášky č. 3/2007 to je fakt, který může být klíčový a hlavně to může být onen zásadní rozdíl mezi námi a západem.
Ostatně vyhláška je online na
http://www.autoskoly.cz/psp/Vyhlaska_3_2007_k_1_3_2007.pdf a stojí zde mimo jiné, cituji:
"Policie České republiky, obecní policie, silniční správní úřady, správci pozemních
komunikací a Hasičský záchranný sbor České republiky (dále jen "poskytovatelé informací") sbírají
bezodkladně a nepřetržitě informace podle odstavců 2 až 6, které spadají do jejich působnosti nebo
předmětu činnosti, a to na základě zjištění nebo hlášení svých zaměstnanců a také prostřednictvím
dopravních zařízení, zařízení pro provozní informace a informačních systémů v dopravě, pokud je
vlastní nebo provozují."
a dále pak
"Poskytovatelé informací předávají informace sebrané podle § 2 odst. 1 do celostátního
dopravního informačního systému v elektronické podobě prostřednictvím datové sítě."
Naposled opakuji, dle mého názoru je chyba především v lidech na nejnižších pozicích, kteří na zveřejňování aktuálních změn kašlou a stejně tak v LT od společnosti CEDA. To, že někdo si kupuje navigaci s TMC-RDS přijímačem s tím, že je obecně známo, že systém u nás nefunguje, jak by se dalo čekat (a dá se to na internetu zjistit dost snadno), je jeho problém a nechápu, proč pak váží cestu do prodejny a chce snad vrátit peníze. Ostatně je to stejné, jako bych si koupil novou televizi s digitálním tunerem a za týden ji šel vrátit, protože v Olomouci jsem prostě digitální signál nenaladil.
Toto bychom mohli omílat do nekonečna a nemá cenu se o tom pořád dohadovat. Bohužel...
Mám vizi, jak to budeme řešit v naší společnosti, nebudu prozrazovat detaily, ale cíl je takový:
1. zákazník jezdí pravidelně v některé dny a časy po určité trase - před jízdou obdrží SMS, email, zprávu do navigace s informací o dopravní situaci na trase s návrhem na případné objížďky
2. zákazník jede v autě na libovolné trase - během jízdy dostává do navigace (případně opět i SMS) informace o situaci před ním (s určitou přesností co se týče směru a pro jistou vzdálenost cca 20-30 km) bez ohledu na třídu silnice, po které jede.
3. dispečer má na mapě vozidla a může si zobrazit také dopravní informace zvoleného typu atd přímo do stejné mapy jako další vrstvu a operativně měnit trasu.Nezajímají mne ani LT ani RDS-TMC, komunikovat s navigacemi se dá i jinak