Klasická verze
Vše o software od společnosti Garmin.
Odeslat odpověď

Garmin 2455 - uživatelské postřehy

13.10.2012, 13:01

Navigaci jsem koupil cca před třemi týdny a je to můj první Garmin. V práci máme 1490LMT, takže, když jsem volil, měl jsem jakýsi "vzor".
1490T je model z předešlé generace, nové modely 2xx5 jsou ze střední produktové řady (Advanced).
Váhal jsem mezi Garmin 50, 2455 a 2495.
Pro 50 hovořil větší display (5in), proti chudá sw výbava - jedná se o základní model bez větších ambicií. 2455 a 2495 mají menší display (4.3 in), ale stejné rozlišení jako pětipalec - takže informací oproti pětipalcovému displeji tam není více, jenom jsou trochu větší. Poměrně důlěžitý byl cenový limit - někde okolo 4000 Kč a doživotní aktualizace, takže 2495 s cenou okolo 5000 Kč už byla za hranou. Musel jsem tedy oželet bluetooth a hlasové povely. Vzhledem k tomu, že mám telefon HTC (Windows Mobile - nikoliv Android), tak bych řadu BT vychytávek stejně nevyužil a hlasové ovládání mne (dle recenzí jiných uživatelů) moc nepřesvědčilo. ecoRoute HD modul dokupovat nebudu (že jezdím s těžší nohou a spotřeby z "nezávislých testů automobilových expertů" jsou pro mne sen vím i bez plug-inu za cca 2000 Kč taky :zamysl: )Takže vyhrála 2455 - a pokusím se o první postřehy.
Doporučuji shlédnout vlákno Garmin nüvi 2595T Europe Lifetime - zkušenosti, postřehy, protože jde o velmi podobný model.
K navigaci jsem dostal podrobný český návod (k pracovní 1490T se musel stáhnout z internetu a byl jen v angličtině), což hodně ušetřilo.
První hodnocení vyznívá kladně - zejména z pohledu poměru cena/výkon.Kromě toho, že navigace plní velmi dobře hlavní úkol - dovést z místa A do místa B (zatím jezdím po víceméně známých trasách, ale občas někde udělají nová kruhák nebo dálnici a tady jsem ocenil aktuálnost map), tak umožňuje i pokročilejší práci s plánováním tras.
Přesto jsou tady některé věci, které fungují sice dobře, ale není vždycky jasné, jak se k nim snadno dostat.
Pochopitelně, že první po zakoupení bylo ověření aktuálnostiu firmware amap. Registrační proces proběhl poměrně svižně, aktualizace fw také. Aktualizace map trvala cca hodinu, což je vcelku v normě, protože přenést 2 giga přece jen chvíli trvá (přes USB 2.0).Vzhledem k tomu, že jsem se fakt držel návodu, tak se to podařilo na první pokus.
První záludnost, kterou jsme ale vyřešili již v obchodě, bylo to, že GPS "neudržela" regionální nastavení - i po opakovaném zapnutí tam stále byla Británie a angličtina. Jakmile se vyšlo před obchod, GPS se chytila satelitů, tak se už informace uložila.
Větší záludnost ale čekala v momětě, kdy jsem chtěl propojit GPS s mapovým plánovačem BaseCamp (freeware aplikace pro práci s trasami). GPS byla připojená, v počítači viditelná, ale BaseCamp ji neregistroval. Zádrhel byl v tom, že Windows7 zavedly jakési MTP zařízení, které ale neumí zase rozeznat BaseCamp.
Díky návodu tady někde - DÍKY ! - se řešení našlo: Stisknutím tlačítka rychlosti v mapě se aktivuje "palubní počítač". Ve středu je velký kulatý ukazatel rychlosti - což je ve skutečnosti tlačítko ! Pokud se stiskně na cca více než 6 sekund, objeví se Diagnostické stránky, zde se musí najít MTP Settings a zvolit Mass Storage...
Toto je nutno dělat ale jen pro Win7, na počítači s XP problém nebyl.
Vydal jsem se tedy za příbuznými z Prahy do Karviné. Cestu jsem naplánoval jen jako start - cíl (prefernce čas), od domu k domu. Až do vzdálenosti cca 50 km před cílem jsem jel po "známé cestě". Pak mne najednou navigace svedla jinudy, než jezdím obvykle ale na místo navedla naprosto spolehlivě. Po debatě se švagrem mi řekl, že cesta navržená navigací je skutečně nejlepší, ale znají ji spíše jenom místní (protože občas vede různými zkratkami...). No a teď i my Pražáci - super !
Jako další byla cesta po středních Čechách, cca 150 km různými silničkami a jednou po dálnici.
Tady se ukázala první zvláštnost - jedu po D1, na cca 40. km GPS blikla a restartovala se. Zajímavé, že nebylo třeba dělat nic (ani jsem z bezpečnostních důvodů nic dělat nemohl), varovná první stránka svítila asi 15 vteřin, pak pokračovala první obrazovka (Kam jet a Mapa) a když jsem opět nic nedělal, tak se zase asi po 15 - 20 vteřinách automaticky nastavila zvolená trasa.
Po návratu domů jsem si prošel GPS a našel v adresáři .System\Diag\Shutdowns soubor 4_V5_20121006_102131_Pre-Fetch_Abort.html, kde je popis chyby:
nejpre základní informace o HW, pak výpis registrů a nakonec:

Task ID: GUI main
Remaining Stack Space: 5452
Symbols Key: 0x720
Symbols Status: Stack trace incomplete

Je tedy zřejmé, že se nejedná o HW problém (třeba výpadek napájení...), ale o nějakou SW chybu (plnění zásobníku). Údajně se jedná o lapsus mezi firmware, mapou a POI body (dohrál jsem si stanice LPG). Takže v domácích podmínkách neřešitelné, ale stalo se to zatím jen jednou - uvididíme dál.
Vrátil jsem se domů a chtěl si s trasou pohrát v BaseCampu/Mapsource (mezitím jsem si dohrál i Mapsource - a přijde mi lepší, už jenom ten start BC: trvá a trvá a trvá...) a tady nastaly zajímavé věci.
Importoval jsem do PC kompletní soubor current.gpx a skutečně - v PC byly záznamy, co jsem s GPS najel a oblíbená místa. Co naopak v PC nebylo, jsou připravené trasy v GPS. Pátráním jsem zjistil, že plánované trasy se ukládají do jiného souboru - XXXXX.trip a jsou v adresáři .System\Trips. Tento soubor používá proprietární formát a zatím jsem nenašel cestu, jak ho do Mapsource načíst (a nejen já - problém je obecně diskutován, zejména v souvislosti s GPSBabelem - konvertorem, který umí skutečně hodně). Takže cesta pro připravené trasy GPS->PC zatím nefunguje.
Cesta z Mapsource do GPS naštěstí funguje - pokud jsem si připravil v Mapsource trasu, pak exportovat do GPS se dá. Na rozdíl od starších modelů, kde se to dělalo (údajně) na dva kroky, tady to pracuje to automaticky. Pokud dám přenos z MapSource do Garmina, tak se přenese jak trasa, tak body. z nichž jsem trasu vytvořil (start, cíl a nácestná místa). Body se přenesou dokonce i když je nezaškrtnu v exportní volbě a uloží se do Oblíbených (což zase není tak úplně super, protože mne spíše zajímá trasa a ne ty body. Pokud ale body ručně smažu, trasa stejně zůstane, což je fajn). Plánovač tras je pod tlačítkem Aplikace a jakmile si ho zvolím, tak se objeví přesýpací hodiny a po chvilce se ukáže rovnou i trasa a to pod jménem start - cíl (třeba Praha - Majakovského 22, což byla jména bodů v MapSource). Super !
Pokud si chci z dříve projetých úseků ("stopy") udělat novou plánovanou trasu, musím si ji vytvořit v Mapsource označením bod po bodu (nebo start - cíl) z importovaných stop.
Další zajímavý poznatek je ten, že do PC se nahrají projeté trasy ("stopy"), ale... jel jsem po naplánované trase. Když jsem dojel na místo (nevěděl jsem přesnou adresu, tak jsem jako cíl určil střed vesnice), tak jsem přejel (i projel) místo, které bylo jako cíl trasy, vyjel do odbočky, otočil se a pak se vrátil na místo cíle. Tady jsem zaparkoval do druhého dne. V PC mi ale tu "zajížďku" neukázal a ukázal, jako bych do cíle dojel "na první pokus". Pro kontrolu jsem tedy prohlédl GPS a tam - po zobrazení "Historie" - se to ukázalo přesně, což je zvláštní. Řešení neznám.
Dále je třeba dávat pozor při prohlížení historie v GPS na to, že kapacita je omezena na (údajně) 10000 bodů (ne waypointů, ale bodů, podle kterých si navigace zaměřuje cestu), takže vzhledem k tomu, že jsem asi něco projel, tak z cesty do Karviné jsem viděl už jen posledních 150 km. V souboru je to ale komplet - tam se to dá prohlédnout celé.
Odeslat odpověď